5 Tips Diet Pada Bulan Ramadan

12:13 AM forever aloe vera gel 0 Comments


Ketika bulan Ramadan , diet kita seharusnya tindak banyak beza dari pemakanan biasa yang sihat untuk mengekalkan berat badan yang normal. Akan tetapi, jika seseorang itu mempunyai berat badan berlebihan , bulan Ramadan adalah masa yang paling sesuai untuk mengurangkan berat badan.

Memandangkan jangka masa waktu berpuasa adalah panjang, kita perlu mengambil makanan yang lambat dihadam supaya melepaskan tenaga secara beransur-ansur dan berterusan , termasuk makanan berserat tinggi dan bukannya makanan yang cepat hadam. Makanan yang lambat dihadam boleh tahan sehingga 8 jam , manakala makanan yang cepat dihadam boleh bertahan selama 3-4 jam , menjadikakan anda berasa lapar dengan cepat.
 
Puasa
Top 5 Ramadan Diet Tip:

1) Elakkan makanan yang bergoreng , berlemak & pedas.

2) Minum air yang mencukupi. Air membantu mengelakkan dehidrasi

3) Elakkan makanan yang tinggi gula dan diproses dengan tepung kerana makanan tersebut cepat dihadam dan membuat anda berasa lapar dengan lebih cepat.

4) Elakkan minumam berasaskan kafein (the, kopi, kola) kerana ianya akan menghidratkan badan anda.

5) Jangan berbuka puasa dengan makan berlebihan, ini akan menyebabkan berat badan anda bertambah


Berpuasa cara sihat di bulan Ramadan

a) Makanan tinggi serat
- Makan dengan lebih banyak bijirin, gandum, kekacang, kacang hijau, apricot, prun, buah ara kering, dan aloevera. Makanan yang tinggi serat lambat dihadam dan anda akan berasa kenyang lebih lama.

b) Protein Soya
-Protien adalah blok- blok binaan yang diperlukan untuk membantu membina dan mengekalkan otot & tisu badan . Ia juga mambantu kita berasa kenyang.

c) Minyak Ikan
- Ikan adalah merupaka sumber penting nutrient, terutama asid lemak perlu omega-3 yang membantu mengekalkan kesihatan dan menggalakkan kolestrol yang sihat.

d) Aloevera
- Boleh membantu menyikngkirkan toksik terkumpul dalam usus supaya system penghadaman lebih bersih, yang seterusnya membantu memaksimakan penyerapan nutrient dalam badan.

e) Debunga Lebah
- Dikenali sebagai makanan semulajadi, debunga lebah adalah kaya dengan vitamin B-kompleks yang membantu meningkatkan tahap tenaga anda ketika berpuasa.

f) Madu
- Nikmati berbuka puasa dengan madu dan beberapa biji kurma . Ia mengandungi mineral  & enzim yang diperlukan oleh badan


Untuk dapatkan kekal bertenaga walaupun di bulan puasa nurul syorkan set Ramadan dari forever living.. macam nurul ramai yang pilih untuk ambil set Ramadan ni.. untuk kekal sihat & bertenaga sehingga waktu berbuka tau.. mampu memberi tenaga berpanjangan.. insyalah raya nati kita pun sihat bertenaga dan dating kunjung mengunjung rumah sanak saudara pun dah happy hehe



Berminat dengan set Ramadan ni boleh hubungi nurul 019-4455623.. dengan setiap belian set ni anda akan mendapat free gift yang ikhlas dari saya.. selamat menjalani ibadah puasa.. senyum2 selalu..

0 comments: